ساخت بازی های واقعیت افزوده به کمک Unity

امروز می خواهیم به طور مختصر به ساخت بازی های واقعیت افزوده  در پلتفرم iOS به کمک Unity و ARKit بپردازیم.

همواره یکی از چالش های واقعیت افزوده تشخیص سطح و فاصله بوده است، کاری که به خوبی توسط ARKit شرکت اپل قابل انجام است، از سوی دیگر شاید SceneKit نتواند تمامی نیاز های بازی ساز را به خوبی بر آورده کند، اما ادغام این فناوری با موتور گرافیکی Unity می تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد.

یونیتی (Unity) یک موتور بازی چند سکویی است که توسط Unity Technologies توسعه داده  شده است و در ساخت بازی ویدیویی برای کامپیوترهای شخصی، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های همراه و وب سایت‌ها استفاده می‌شود. برای اولین بار در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در سال ۲۰۰۵ برای سیستم عامل OS X معرفی شد و از آن زمان به حال بر روی بیست و یک سکوی دیگر توسعه یافته است.این موتور بازی ساز از نرم‌افزار مونودولاپ که یک نرم‌افزار متن باز ویرایشگر زبان‌های برنامه‌نویسی است به عنوان ویرایشگر زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کند. زبان C#  و UnityScript زبان های اصلی مورد استفاده در Unity هستند. نرم افزار Unity  به صورت حق اشتراک ماهانه فروخته می شود با این حال اگر شرکت شما هنوز به درآمد ۱۰۰ هزار دلاری نرسیده است لازم نیست نگران پرداخت هزینه ها باشید و می توانید رایگان نسخه Personal   آن را استفاده نمایید.پیش از آنکه وارد مباحث پیشرفته تر  شویم بهتر است تعریفی از موتور بازی ارائه نماییم:

موتور بازی نرم‌افزاری است که برای ساخت و توسعه بازی ویدیویی برای کامپوترهای خانگی،کنسول های بازی، تلویزیون های هوشمند و موبایل ها نوشته می‌شود. موتورهای بازی حداقل شامل یک موتور گرافیکی برای ترسیم و یک موتور فیزیکی برای پیاده سازی محیط فیزیکی می باشند(۱)

 

پیش نیاز ها:

  1. برای ساخت نرم افزار های واقعیت افزوده به کمک ARKit شما باید ورژن  Unity 5.6.1p1  یا نسخه جدیدتر موتور یونیتی را نصب کنید.
  2. Xcode 9  را نصب نمایید
  3. گوشی یا آيپدی مجهز  به چیپ A9/A10 داشته باشید که iOS 11 را اجرا کند.
  4. پلاگین   ARKit را برای موتور یونیتی نصب کنید ( قابل دریافت از اینجا)

 

گام اول:

موتور Unity

  • موتور یونیتی را اجرا کنید
  • یک پروژه جدید سه بعدی بسازید
  • پلاگین ARToolkit Unity وارد کنید برای این کار  وارد این مسیر شوید(Assets > Import Package > Custom Package… t)
  • Import Unity Package نمایش داده می شود کلیه فایل های  افزونه ARKit را وارد نمایید

گام دوم:

  • UnityARShadows  را پیدا کرده و روی ان دوبار کلیک کنید

  • وارد Asset Store  یونیتی شده و عبارت Church 3d را جستجو کنید. از این طریق می توانید یک مدل سه بعدی از یک کلیسا را به صورت رایگان دریافت نمایید.

  • اشیا بی استفاده بازی از جمله  موارد زیر را حذف کنید:

RandomCube

HitPlayer

PointCloudExample

PointCloudParticleExample.  

  • Prefab مدل سه بعدی کلیسا را  وارد درختواره  UnityARShadows کنید.
  • آن را فرزندHitCudeParent کنید

مختصات ،‌اندازه و جهت گیری آن را به صورت زیر تنظیم کنید

position:  X=0,   Y=0,    Z=0

Rotation: X=0,   Y=0,     Z=0

Scale:       X=1,   Y=1,     Z=1

اسکریپت unityARGeneratePlane.cs را به مدل سه بعدی متصل کنید

گام سوم : تنظیمات دوربین در Unity

CameraParent را با مقادیر زیر تنظیم کنید:

  • Position:  X=-5,   Y=2,     Z=-3
  • Rotation: X=0,    Y=90,   Z=0
  • Scale:       X=1,    Y=1,      Z=1

حالا دوربین کاملا کلیسا را نشان می دهد

 

گام چهارم:ساخت پروژه برای استفاده در Xcode

  • از طریق  File >> Save Scene  صحنه ای را که ساختیم ذخیره کنید
  • از مسیر File >> Build Settings” پروژه را بسازید برای این کار باید پلتفرم iOS را انتخاب کرده، صحنه ای را  که ساختیم به پروژه اضافه کرده و  پروژه را Build کنید. وقتی کار تمام شد Finder مک  باز شده و مسیر فایل پروژه Xcode  را نمایش می دهد. حالا با کلیک بر روی آن می توانید وارد Xcode شده و نسخه iOS برنامه را ساخته و بر روی گوشی های سازگار با ARKit اجرا نمایید.

جهت اطلاعات بیشتر درباره آموزش به سایت  ARReveries مراجعه کنید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *