در سال های ۱۹۲۰ میلادی روان شناسان آلمانی  نظریه هایی  را  درباره درک بصری  بسط دادند که به عنوان اصول یا تئوری گشتالت شناخته می شود و اساس بسیاری از قواعدی که امروزه در طراحی دنبال می کنیم شکل دادند.در طراحی گرافیک و وب شاید برخی از این اصول به صورت پیش فرض در ذهن ما نقش بسته باشد چرا که معمولا از طرح های کلی مشخصی استفاده میکنیم و کمتر پروژه ای وجود دارد که نیاز به طراحی منحصر به فردی داشته باشد اما اگر بخواهید برای فناوری های جدید نظیر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی طراحی کنید این بازخوانی این اصول شاید به کمک شما بیاید.

گشتالت در آلمانی به معنای «شکل و هییت» (configuration) یا شکل (form) است. این اصطلاح به معنای کل یکپارچه نیز در نظر گرفته می شود.طبق نظریه گشتالت ما دنیا را در کل‌های معنی‌دار تجربه می‌کنیم و محرک‌های جداگانه را نمی‌بینیم. بهترین روش برای درک گشتالت نگاه به اصول   آن است:

۱. اصل شباهت

 

وقتی  اشیا به هم شیبه باشند بیننده عناصر را بخشی از یک طرح و گروه می بیند. تشابه در عناصر می مختلف می تواند در رنگ شکل اندازه الگو یا ارزش آن ها باشد.  هر چقدر که عناصر مستقل مشترکات بیشتری داشته باشند حس چسبیدگی درونی یا اتقان صنع بیشتری دارند.یک عنصر مشخص می تواند با عدم تشابهت و شکستن الگو های تشابه مورد تاکید قرار گیرد که این افکت آنومالی (خلاف قاعده) نامیده می شود.

۲.اصل تداوم

اصل تداوم یا ادامه یافتن این است که چشم دور یک خط ، منحنی یا مسیر کشیده می شود و ترجیم میدهد که یک شکل دنباله دار را به جای خطوط مجزا مشاهده کند. این می تواند در ارتباط با عنصر دیگری که در ترکیب است استفاده شود.

۳. اصل بستار

یک تکنیک رایج در طراحی است که از تمایل چشم به مشاهده خطوط بسته استفاده می کند. این موقعی به کار می آید که شکل ناقص است یا فضای داخلی یک عنصر کاملا بسته نشده است اما  بیننده  با کامل کردن اطلاعات از دست رفته پر می کند. این تیکنیک در طراحی لوگو و آثار هنری استنسیل استفاده می شود.

۴.اصل مجاورت( به گروه بندی کردن هم شناخته می شود): این اصل با قراردادن عناصر در فاصله نزدیک از هم وابستگی گروهی میان این عناصر ایجاد میکند. اگر عناصر مستقل شبیه به هم هستند باید در قالب یک کل واحد در کش وند حتی اگر از هم جدا باشند.

 

این اصل می تواند از روش های مختلفی شامل شکل اندازه و رنگ به کار گرفته شود.

اصل ۵) این اصل بر تمایل چشم به دیدن اشیا  جدا از محیطشان تاکید دارد. مثال ساده اند جا شمعی است که تصویر دو صورت نزدیک به هم به نظر میرسد.

 

اصل ۶)تقارن و نظم

این اصل به سادگی میگوید که طرح نباید حس بی نظمی یا عدم تعادل را منتقل کند چرا که باعث می شود بیننده زمانی را برای پیدا کردن عنصر گم شده یا حل مساله تلف کند.

برگرفته شده از این آدرس با اندکی تصرف و مقدار زیادی تلخیص

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *